Koło Psychologiczne "Super Babcia, Super Dziadek"
Na ostatnich zajęciach rozmawialiśmy o bajkach – tych
klasycznych, znanych każdemu z własnego dzieciństwa, oraz o bajkach
szczególnych – terapeutycznych.
Zajęcia rozpoczęliśmy od analizy kilku znanych bajek, m.in Jasia i Małgosi – wspólnie staraliśmy
się znaleźć motywy i wartości , dla których bajka ta jest dla dzieci
interesująca i co może wnieść w ich kształtującą się intensywnie osobowość. Panie wykazały się niesamowitą wnikliwością i
wrażliwością w „śledzeniu” ukrytych znaczeń bajki. Pojawiły się również ciekawe
uwagi – okazało się, że dla niektórych Jaś
i Małgosia jest bajką szowinistyczną;)
Następnie przeszliśmy do omawiania bajek terapeutycznych. Są
to bajki specjalnego użytku – w założeniu mają pomagać dzieciom redukować lęki,
wzmacniać ich poczucie własnej wartości, zastępczo zaspokajać różne potrzeby,
nauczyć pewnych zachowań czy po prostu
pomagają zrozumieć otaczający świat lub wyciszają. Paniom bardzo podobał się
pomysł bajkoterapii jak również przykładowe bajki, zaprezentowane na zajęciach.
A bajki były przeróżne – dotyczące lęku przed chorobą rodzica, pójścia do
szpitala, śmierci, ale także prześladowania w szkole, obsesji bycia
perfekcyjnym czy bycia… „za grzecznym”. Podczas omawiania bajek Paniom
przypominało się wiele zabawnych historii dotyczących wnuków i problemów, z
którymi sobie radziły.
Bajkoterapia nie jest metodą, która zadziała od razu i
sprawi, że problem zniknie jak za sprawą czarodziejskiej różdżki. Jednak
czytanie bajek, nie tylko terapeutycznych, jest chyba jednym z najmilszych
sposobów wchodzenia w świat dziecka i zobaczenia go jego oczami. Tak więc…
czytajmy!
Artykuł przygotowała Barbara Zalewska
z Akademii 50+
z Akademii 50+
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Skomentuj wpis...