wtorek, 6 listopada 2012

Wykład o Komunikacji Międzyludzkiej


Wykładem o komunikacji międzyludzkiej zainaugurowaliśmy tegoroczne spotkania Koła Psychologicznego. Mimo dużej liczby słuchaczy, udało nam się znaleźć „nić porozumienia” i przełamać bariery komunikacyjne.


Wykład rozpoczęliśmy od zdefiniowania samego pojęcia  „komunikacji”, przedstawienia schematu procesu komunikacyjnego. Omówiliśmy też cele rozmowy i możliwe przeszkody, jakie mogą się w związku z nimi pojawić. Przedstawiony został również podział na komunikację werbalną i niewerbalną. Tu interesujący okazał się wpływ komunikacji niewerbalnej na nadawany komunikat – aż 93% z tego co odczytujemy z wypowiedzi nadanej to komunikaty niewerbalne (język ciała 55%, ton głosu 38%)!
Zainteresowanie wzbudziła również omawiana koncepcja „Czterech uszu odbiorcy”, której autorem jest Friedemann Schulz von Thun. Według niego każdy komunikat składa się z 4 elementów: treści rzeczowej, elementu relacji z osoba do której się zwracam (stosunek emocjonalny do niej), elementu ujawniania siebie (samopoczucie nadawcy), apelu (tego, czego potrzebujemy od odbiorcy). Jednocześnie każdy z nas ma jakby 4 uszu, wyczulonych na odbiór jednego z tych elementów. Mamy więc ucho rzeczowe (słyszy „o co chodzi?”), ucho relacyjne (wyczulone na „jak ty mnie traktujesz?”), ucho ujawniania siebie (wyczulone na „co mi mówisz o sobie samym) oraz ucho apelowe (słyszy „czego ty ode mnie oczekujesz”). Nieporozumienia między ludźmi często biorą się właśnie stąd, że jedno z naszych uszu jest szczególnie wrażliwe i często w niewinnej wypowiedzi, możemy usłyszeć coś zupełnie innego niż chciałby tego nadawca.

Jednak najważniejsze było poruszenie tematu nie tyle komunikacji w samej sobie,  co dobrej, czy inaczej skutecznej komunikacji. Z pewnością każdy z nas zadaje sobie pytanie – jak się skutecznie komunikować?

Czyli po prostu – jak TO POWIEDZIEĆ, żeby nasz rozmówca owo „TO” zrozumiał w sposób jaki chcemy?


Najważniejsze zasady omówione na wykładzie to:
1. Spostrzeganie drugiej osoby winno być wolne od oceniania – spostrzeganie obiektywne.
2. Zasada odrębności – „ja jestem ja, ty jesteś ty, ja nie jestem ty, ty nie jesteś ja”.
3. Bezwarunkowa akceptacja rozmówcy.
4. Aktywne słuchanie rozmówcy (odzwierciedlanie, parafrazowanie, klaryfikacja wypowiedzi odbiorcy, utrzymywanie kontaktu wzrokowego, zachęcanie do kontynuowania itp.).
5. Zadawanie pytań.
6. Uwaga zwrócona ku rozmówcy (kontakt wzrokowy, dopasowanie pozycji ciała, potakiwanie, nie przerywanie itp.).


Na koniec omówiliśmy przydatną w rozmowach na trudne tematy komunikację „Ja”, oraz bariery komunikacyjne.

Aby nasza komunikacja była skuteczna, nie wystarczy niestety wiedza podręcznikowa, czy „wykładowa”. Najważniejsze są przede wszystkim:
1. Świadomość – siebie, innych, swojego sposobu odczuwania, wyrażania, komunikowania.
2. Praca nad sobą – zmiany zacznijmy od siebie! Badajmy, sprawdzajmy, eksperymentujmy.
3. Nie spodziewajmy się natychmiastowego, magicznego efektu! Ważna jest wytrwałość i konsekwencja.

UDANYCH ROZMÓW!

Artykuł powstał przy współpracy z psycholog Barbarą Zalewską, która w Akademii 50+ prowadzi zajęcia Koła Psychologicznego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Skomentuj wpis...