2.
Nasza pamięć, choć zawodna, jest bardzo pojemna
– wykonując taką prostą symulację w wyobraźni, możemy usprawnić proces
pozyskiwania informacji tam zapisanych: wyobraźmy sobie, że mamy w głowie
komodę z szufladami, każda szuflada jest w innym kolorze i opatrzona kategorią
(np. zdrowie i ciało człowieka, sztuka itd.) i w tych szufladach mamy również mniejsze
foldery, które mają swoje poszczególne kategorie. Wyobraźmy sobie, że
własnoręcznie zapisujemy na kartkach słowa, które znamy (np. w prawym dolnym
rogu trzeciej strony zapisałam słowo 'hip' – biodro). I w miarę jak poznajemy
nowe słowa, przenośmy się do naszej wyobrażonej komody zapisując tam kolejne
słowa. Oczywiście w swoim własnym tempie – ważne jest, aby nie przeładować się
jednorazowo treścią. Ta mini wersja ćwiczenia zwanego pałacem pamięci pozwoli
nam traktować słowa jako coś bardziej namacalnego i przez to lepiej je
zapamiętać.
3.
W przypadku słownictwa opisującego przedmioty z
życia, warto robić sobie skojarzenia słowo – obiekt. Np. siedząc w pokoju w
głowie przyczepiamy metki do przedmiotów, gdzie zapisana jest angielska nazwa
przedmiotu. W przypadku wyrazów bardziej abstrakcyjnych patrz pkt.2 – każde
słowo można uczynić bardziej namacalnym przy użyciu prostych sztuczek.
4.
W przypadku nowo poznanych słów nic nie pomaga
bardziej niż umiejscowienie ich w kontekście. Dlatego też warto uczyć się słowa
razem z przykładem jego użycia. Unikniemy w ten sposób zaśmiecania głowy
wyrazami, których nigdy nie użyjemy, bo nie wiemy jak. Np. poznając czasownik
'to depend' uczymy się, że używa się go z przyimkiem 'on' i następnie należy
użyć rzeczownika (lub frazy rzeczownikowej), ale sama ta wiedza jest bardzo
teoretyczna, a prosty przykład 'It depends on the results of the study.'
pozwala nam teorię osadzić w praktyce i oczywiście lepiej przyswoić – a po
upływie czasu odwołujemy się nie tylko do 'gołego' słówka, ale do całego
przykładu.
5. Ucząc się wyrazów miejmy świadomość jakimi są
częściami mowy, starajmy się w przywołać w pamięci znane nam już synonimy lub
antonimy (wyrazy przeciwstawne), wyrazy, które często z nowym słowem się łączą,
kontekst w jakim słowo wystąpiło itd. Im bardziej będziemy traktować język jako
odzwierciedlenie rzeczywistości, tym łatwiej przyjdzie nam przyswajanie go.
6.
Poznając nowy wyraz, koniecznie pamiętajmy o
jego WYMOWIE! Na nic nie zda nam się znajomość najtrudniejszych słówek, jeśli
nie będziemy ich używać, bo 'tylko wiemy jak to się pisze'.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Skomentuj wpis...