Ostatnie zajęcia koła psychologicznego poświęcone były zagadnieniu perswazji. Jak stwierdził już w starożytności Arystoteles: „Perswazja to sztuka nakłaniania ludzi do zrobienia czegoś, czego nie zrobiliby, gdyby ich o to nie poprosić”. Zajęliśmy się więc sztuką wywierania wpływu na innych. Najpierw wspólnie zastanowiliśmy się czym jest perswazja oraz jakie są jej pozytywne i negatywne strony. Perswazję dzieli cienka granica od manipulacji, która jest sytuacją, kiedy ktoś podejmuje nieuczciwe działania (naginanie, przeinaczanie faktów, oszukiwanie) w celu osiągnięcia własnych korzyści sprzecznych z dobrem osoby manipulowanej i bez jej wiedzy. Jeżeli chodzi o „dobrą” perswazję część osób zwróciła uwagę na konieczność dobrego wywierania wpływu np. w procesie wychowania i edukacji dzieci, bądź nakłanianie innych do działań prospołecznych.
Jeśli chcemy efektywnie wpłynąć na czyjąś decyzję czy
zachowanie powinniśmy wziąć pod uwagę kilka punktów:
-
rezultaty – cele – co chce osiągnąć
poprzez wywarcie wpływu na dana osobę?
- relacje – jakie są nasze relacje z tą
osobą w sferze wywierania wpływu? (jak dobrze znamy dana osobę oraz jaki jest
poziom zaufania między nami, jak wpływ wpłynie na przyszłość relacji, czy wpływ
jest korzystny dla obu stron, w jakich jesteśmy obecnie stosunkach?)
-
kontekst – jakie czynniki osobiste,
organizacyjne lub kulturowe mogą wpływać na rezultaty?
Ø Wpływy
ekspresywny: przekazywanie
innym osobom pomysłów oraz informacji w sposób wzbudzający ich zainteresowanie
i skłaniający ich do udzielenia nam poparcia, poprzez takie działania jak:
·
Mówienie
(sugerowanie, wyrażanie prośby)
·
Przekonywanie
(uzasadnianie, odwoływanie się do wspólnych wartości lub celów)
·
Negocjowanie
(proponowanie korzyści, opisanie konsekwencji)
·
Zjednywanie
(inspirowanie, zachęcanie)
Ø Wpływ
receptywny: polega na czerpaniu
od innych osób pomysłów oraz informacji w celu pobudzenia ich do działania.
Działania:
·
Dociekanie
(zadawanie pytań otwartych, drążenie)
·
Słuchanie
(parafrazowanie, poszukiwanie ukrytego znaczenia)
·
Ukierunkowanie
(wyjaśnianie, stawianie prowokujących pytań)
·
Dostrajanie się
(odsłanianie, identyfikowanie się)
Na warsztacie
przećwiczyliśmy także wpływanie na podejmowane decyzje w grupie w ćwiczeniu pt.
„Lądowanie na Księżycu”J.
Na koniec omówiliśmy
niektóre techniki wywierania wpływu społecznego, opracowane przez psychologa
Roberta Cialdiniego w książce „Wywieranie
wpływu na ludzi”. Techniki te, stosowane m.in. w sprzedaży bezpośredniej
czy w reklamie, zawierają się w 6 zasadach: wzajemności, zaangażowania i
konsekwencji, społecznego dowodu słuszności, lubienia i sympatii,
niedostępności oraz autorytetu. Zainteresowanym polecam gorąco te książkę,
napisaną przystępnym i jasnym językiem.
Test przygotowała Barbara Zalewska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Skomentuj wpis...