Być ze sobą w kontakcie – czyli
gdzie zaczyna się asertywność
Pojęcie asertywności jest bardzo
bogate znaczeniowo. Składa się na nie szeroki wachlarz umiejętności
i kompetencji. Należą do nich m.in.:
- prezentowanie opinii i przekonań
- umiejętność odmowy
- wyrażanie próśb
- wyrażanie i przyjmowanie krytyki
- wyrażanie pozytywnych uczuć
- wyrażanie gniewu, złości
- wyrażanie zakłopotania
Asertywność najczęściej
kojarzy nam się z określoną postawą wobec innych. Warto jednak
pamiętać o czymś bardzo istotnym – asertywność zaczyna się od
akceptującej postawy względem samego siebie. Zdania proasertywne
na własny temat pomagają nam bowiem w uruchomieniu asertywnych
zachowań. Opierają się zawsze na realistycznym obrazie naszej
osoby. Przykładowe zdania proasertywne na własny temat mogą
brzmieć:
- Moje zdanie, choć odmienne, jest wartościowe.
- Mam prawo do pomyłki i błędu
- Jestem osobą zasługującą na szacunek.
- Mam prawo do bycia zdezorientowaną.
Złoty środek komunikacji –
komunikat Ja
O asertywności
najczęściej mówi się w kontekście różnych interakcji
społecznych. Pytani, jak naszym zdaniem zachowuje się osoba
asertywna, często odpowiadamy: osoba taka potrafi wyrażać własne
opinie, posiada umiejętność przyjmowania i wyrażania krytyki w
sposób konstruktywny.
Zachowanie asertywne to
najkrócej mówiąc zachowanie, które respektuje nasze odczucia,
przekonania i granice, jednocześnie szanując granice, uczucia i
przekonania innych osób. Jest to swoisty „złoty środek”
pomiędzy uległością a agresją. W kontekście zachowania
asertywnego możemy także spostrzegać proces komunikacji.
Komunikacja jest asertywna wówczas, gdy „komunikujemy siebie”
nie naruszając przy tym granic i godności osób, względem których
formułujemy i wyrażamy dany komunikat. Ważnym elementem asertywnej
komunikacji jest korzystanie z tzw. komunikatu Ja. Przy
komunikacie Ja (w odróżnieniu od komunikatu Ty, w którym cała
uwaga ześrodkowana jest na adresacie) nadawca mówi o własnych
odczuciach, co zmniejsza możliwość nieporozumień i odbioru
wypowiedzi jako atak. Asertywna komunikacja nie unika trudnych
tematów, pomaga wyrażać je w adekwatny sposób, minimalizując
prawdopodobieństwo konfliktów i zranień.
Dla porównania:
Komunikat Ty
Komunikat Ja
Zawsze się spóźniasz… Martwię
się, kiedy wracasz późno bez uprzedzenia.
Ta książka jest nieciekawa.
Nie podoba mi się ta książka.
Jak więc zbudować poprawny komunikat
Ja? Kompletny komunikat Ja posiada wymienione poniżej cztery części.
Jednak nie każdy komunikat Ja musi składać się z tych wszystkich
elementów.
CZUJĘ :
opis swoich uczuć lub przekonań
KIEDY TY:
wskazanie konkretnego zachowania
PONIEWAŻ:
opisanie konsekwencji jakie to zachowanie wywołało
CHCĘ:
sformułowanie swoich oczekiwań/próśb względem
adresata komunikatu
Przykładowy komunikat JA (
wersja zawierająca wszystkie cztery elementy)
„Przykro mi, kiedy nie słuchasz, co
mam do powiedzenia, ponieważ nie mogę podzielić się z tobą moimi
przeżyciami. Zależy mi na tym, abyś pozwolił mi mówić i
poświęcił mi swoją uwagę”.
Na zakończenie, aby uporządkować i
sprawdzić rozumienie wcześniej przyswojonych wiadomości, proponuję
krótkie ćwiczenie.
Zadecyduj, który z komunikatów
jest komunikatem Ja. Pozostałe komunikaty Ty przeformuj na
komunikat Ja.
- Ty mnie nigdy nie słuchasz.
- Jest mi bardzo miło słysząc ten komplement.
- Znowu nie powiedziałaś mi gdzie idziesz, jesteś nie do wytrzymania.
- Jest mi przykro, kiedy się spóźniasz, bo mam wtedy wrażenie, że mój czas nie jest ważny.
- Zostaw mnie w spokoju.
- Zależy mi na tym, abyśmy rozmawiali otwarcie.
Anna Korobczak - psycholog
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Skomentuj wpis...